13 October 2025
Welke overheidswijzigingen op het gebied van mobiliteit zijn er in 2026? Wij sommen het voor je op. De wijzigingen kunnen gevolgen hebben voor de maandelijkse leasekosten van het wagenpark en voor het leasebudget van werknemers. In dit artikel lichten we de belangrijkste wijzigingen en de impact ervan toe.
            In 2025 is de fiscale bijtelling voor volledig elektrische auto’s 17% over een cataloguswaarde tot €30.000,-. Over de waarde boven €30.000,- wordt 22% bijtelling gerekend.
Vanaf 2026 verdwijnt de korting volledig waardoor over de gehele cataloguswaarde 22% bijtelling wordt gerekend. Er is vanaf dan geen belastingvoordeel meer voor nieuwe elektrische auto’s.
Voor auto’s met een fossiele brandstof geldt ook in 2026 een fiscale bijtelling van 22% over de gehele cataloguswaarde.
Voor auto’s met een verbrandingsmotor geldt een afleverstop van 15 november tot en met 31 december. Dit betekent dat nieuwe leaseauto’s die in deze periode bij de dealer arriveren, pas in januari worden geregistreerd en afgeleverd.
Voor volledig elektrische auto’s maken we een uitzondering. Vanwege de verhoging van het bijtellingstarief per januari 2026, laten wij elektrische auto’s tot en met 31 december 2025 registreren. Op deze manier kan optimaal gebruik worden gemaakt van het huidige bijtellingsvoordeel.
Het kan gebeuren dat een in 2025 geregistreerde auto i.v.m. drukte na 1 januari wordt afgeleverd. Het bijtellingsvoordeel blijft dan behouden.
Let op: wij hebben geen invloed op de levertijden van de dealer.
 
Op dit moment krijgen bezitters van een elektrische auto (EV) of een plug-in hybride auto (PHEV) korting op de motorrijtuigbelasting (mrb). Deze korting wordt in 2026 verlaagd of komt te vervallen.
De bpm voor personenauto’s en bedrijfswagens wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot. De bpm-vrijstelling voor emissie loze auto’s verviel in 2025. Vanaf 2025 geldt daardoor ook de zogenoemde “vaste voet” voor volledig elektrische auto's.
De vaste voet voor 2026 is nog niet bekend, maar het voorstel van het kabinet is om dit gelijk te houden aan het tarief in 2025, namelijk €667.
De variabele tarieven op basis van de CO2 uitstoot worden naar verwachting iets verhoogd en de schijfgrenzen worden verlaagd, waardoor een auto sneller in een hogere klasse valt.
 
Het kabinet heeft voorgesteld om vanaf 2027 een zogenoemde “pseudo-eindheffing” in te voeren op zakelijke auto’s die niet volledig elektrisch zijn. Het doel hiervan is dat vanaf 2027 alle auto’s die een werkgever aan een werknemer aanbiedt voor privégebruik, volledig emissievrij zijn.
Het eindheffingstarief bedraagt 12% over de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) van de auto. Voor een benzineauto met een catalogusprijs van €45.000 betekent dit een eindheffing van €5.400 per jaar. De werkgever betaalt de eindheffing en mag deze niet doorbelasten aan de werknemer.
Belangrijk detail is dat de eindheffing ook geldt wanneer een werknemer minder dan 500 privékilometers rijdt per jaar en daardoor geen bijtelling verschuldigd is. Woon-werkverkeer kwalificeert zich voor de eindheffing namelijk wél als privégebruik.
Wanneer geldt de eindheffing niet?
De nieuwe pseudo-eindheffing is tot 17 september 2030 niet van toepassing op personenauto's die vóór 1 januari 2027 voor het eerst ter beschikking zijn gesteld aan een werknemer.
Ondanks dat de eindheffing pas in 2027 van kracht zal worden, is het voor wekgevers slim om er nu alvast rekening mee te houden in het mobiliteitsbeleid. Door het blijven aanbieden van fossiele brandstofauto’s kunnen de kosten in de toekomst flink oplopen.
Wil je advies over het elektrificeren van je wagenpark? Onze leaseadviseurs helpen je graag op weg. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.